Jak księgować leasing

PYTANIE

Przymierzam się do mojej pierwszej umowy leasingu. Prowadzę książkę przychodów i rozchodów. Nie jestem VATowcem. Zawieram leasing operacyjny. Chciałbym upewnić się jak mam go rozliczyć.

w połowie czerwca zawarłam umowę lesingową (leasing operacyjny) na nowy firmowy samochód osobowy. W związku z tym mam kilka pytań:

  • czy czynsz inicjalny (ratę wstępną) mogę w całości wrzucić w koszty przychodu, czy rozbijam go proporcjonalnie na okres trwania umowy?
  • czy kolejne raty mogę w całości wrzucać w koszty?
  • czy dokonuje amortyzacji samochodu - co miesiac przez okres trwania umowy?

ODPOWIEDŹ

Zgodnie z obowiązującymi zasadami księgowymi:

  • Czynsz inicjalny jest kosztem, który księgujemy całkowicie na samym początku (zgodnie z datą wystawienia faktury)
  • raty leasingowe księgujemy co miesiąc (zgodnie z ich datami wystawienia)
  • nie dokonuje Pan amortyzacji samochodu - ta powinność stoi po stronie leasingodawcy.

Gratulujemy zawarcia swojej pierwszej umowy leasingu .